Podmorský dopravný tunel, tzv. Eurotunel, pod Lamanšským prielivom
spájajúci Francúzsko s Veľkou Britániou slávnostne otvorila bývalá
britská kráľovná Alžbeta II. a vtedajší francúzsky prezident Francois
Mitterrand v Calais 6. mája 1994. V pondelok 6. mája uplynie od tejto
udalosti 30 rokov.
Kráľovnú a prezidenta na slávnostnú ceremóniu na francúzskej strane
tunela priviezli vo vlakoch. Tie sa zastavili oproti sebe na jednej
koľaji. Pre túto výnimočnú príležitosť odstavili príslušnú vetvu
bezpečnostného zariadenia. Po prestrihnutí pásky sa prezident a kráľovná
za 35 minút dopravili na britskú stranu tunela, kde opäť prestrihli
pásku. Na slávnosti sa zúčastnili aj robotníci Philippe Cozette a Graham
Fagg, ktorí v decembri 1990 ako prví prerazili stenu spájajúcu dve
časti bezpečnostného tunela. Vtedy sa uskutočnila aj krátka oslava so
šampanským. Išlo o jedinú a jedinečnú príležitosť pripiť si, a to v
podzemí.
Myšlienka podmorského spojenia medzi Francúzskom a Britániou siaha do
roku 1802. Vtedy francúzsky inžinier Albert Mathieu navrhol Napoleonovi
Bonapartemu spojiť Francúzsko s Britániou pomocou obrieho podmorského
potrubia, v ktorom by jazdili kočiare. Neskôr sa objavila záplava
projektov na spojenie starého kontinentu s Britániou. Všetky plány
stroskotali na technických problémoch a strachu Britov zo straty svojej
ostrovnej nezávislosti.
Dohodu o vybudovaní tunela popod Lamanšský prieliv slávnostne podpísali
12. februára 1986 v Canterburskej katedrále vtedajší francúzsky
prezident Francois Mitterrand s predsedníčkou britskej vlády Margaret
Thatcherovou.
Podmorský tunel medzi anglickým Folkestone a francúzskym Calais je dlhý
50,450 kilometra. Tvoria ho dva tunely pre nákladnú a osobnú železničnú
dopravu, medzi ktorými sa nachádza obslužný a únikový tunel. Tunel
prebieha v hĺbke 40 metrov pod dnom mora.
Prvé vlaky s cestujúcimi prešli tunelom 14. novembra 1994. Kyvadlovú
dopravu v tuneli zaisťujú vlaky, ktoré prepravujú cestujúcich, osobné a
nákladné automobily medzi terminálmi v oboch mestách. Vysokorýchlostné
vlaky Eurostar spájajú Londýn s Parížom a Bruselom. Cesta aj s
nakladaním a vykladaním vozidiel trvá z Londýna do Paríža dve hodiny a
15 minút, z Londýna do Bruselu hodinu a 51 minút. Prejazd tunelom trvá
približne 35 minút. Náklady na stavbu Eurotunela dosiahli deväť miliárd
libier.
Najdlhším a najhlbším dopravným tunelom na svete je švajčiarsky
Gotthardský pätný tunel, vedúci popod Gotthardský masív, s dĺžkou 57,1
kilometra. Druhý v poradí je tunel Seikan (53,85 km), ktorý spája
japonské ostrovy Honšú a Hokkaidó. Tretím je práve tunel vedúci popod
Lamanšský prieliv. Vlastní a riadi ho nadnárodná spoločnosť Getlink,
ktorá v minulosti používala názov Eurotunnel.
Od roku 1997 stratili akcie tejto spoločnosti 90 percent hodnoty.
Začiatkom apríla 2004 došlo totiž vo firme doslova k zemetraseniu. Časť
akcionárov sa vzbúrila proti vtedajšiemu vedeniu a vymenila ho.
Spoločnosť vlastní licenciu na prevádzku tunela až do roku 2086.